Poradnik

po formalnościach

Jak wygląda import auta z Japonii?

Zacznijmy od sprawy poszukiwania danego modelu. Mamy dwie możliwe opcje:

  • samodzielne monitorowanie przez zainteresowanego modeli pojawiających się na stronie internetowej www.autorama.jp lub www.japan-partner.com;
  • spisanie umowy importowej oraz wpłacenie zaliczki na poczet licytacji. Wtedy nasza firma zobowiązuje się znaleźć dany egzemplarz.

W przypadku opcji pierwszej, po znalezieniu egzemplarza spełniającego wymagane kryteria, konieczne jest spisanie umowy zamówieniowej oraz wpłacenia zaliczki. Dopiero wtedy możliwe jest zrobienie inspekcji samochodu i ewentualne przystąpienie do licytacji.

W przypadku opcji drugiej, możliwe jest przystąpienie do licytacji bez dodatkowych czynności.

Podstawą do weryfikacji samochodów jest załączona na aukcjach karta aukcyjna, w której zawarte są informacje na temat danego egzemplarza. Kartę aukcyjną sporządza japoński rzeczoznawca, pracujący dla domu aukcyjnego, który skrupulatnie sprawdza samochód i tworzy jego opis. Są tutaj zawarte takie informacje, jak: ocena ogólna samochodu (od 1 do 5, gdzie 5 to ocena najwyższa), ocena wnętrza (od E od A, gdzie A jest oceną najwyższą), stan powłoki lakierniczej oraz stan mechaniczny samochodu.

Nasi wspólnicy w Japonii sprawdzają auta osobiście na miejscu, w dniu aukcji. Są to ludzie z wieloletnim doświadczeniem, którzy licytują pojazd w naszym imieniu. Posiadamy możliwość dokonania inspekcji w największych domach aukcyjnych, takich jak: Yokohama, JAA, Tokyo, Nagoya, Kobe oraz, po wcześniejszym poinformowaniu, w Osace i KMAA. W przypadku małych domów aukcyjnych posiadamy możliwość telefonicznej inspekcji, gdzie nasz agent rozmawia bezpośrednio z pracownikiem danego domu aukcyjnego i razem weryfikują stan samochodu (czasami mamy dodatkowe zdjęcia).

Po odbytej inspekcji oraz weryfikacji stanu samochodu (opinia wspólnika + załączona sesja zdjęciowa lub nagrany film + badanie czujnikiem lakieru), klient podejmuje decyzję odnośnie zakupu – jeżeli egzemplarz spełnia jego wymagania przystępujemy do licytacji.

Po pomyślnie zakończonej licytacji, klient opłaca fakturę za samochód, wystawioną na jego dane. Faktura zawiera cenę pojazdu, prowizję domu aukcyjnego, transport do portu w Japonii, fracht do Europy oraz jego ubezpieczenie. Transport auta z Japonii do Europy zazwyczaj zajmuje około 2 miesięcy. Dalsze opłaty, takie jak cło 10% oraz VAT 19% (w Niemczech), dokonywane są po dotarciu auta do portu w Bremerhaven. W Polsce należy jeszcze uiścić opłatę akcyzową – 3,1% w przypadku auta o pojemności do 2.0L oraz 18.6% w przypadku auta powyżej 2.0L. Na opłacenie akcyzy polskie prawo przewiduje termin 2 tygodni od momentu przekroczenia auta przez granicę Polski.

Pomagamy we wszelkich formalnościach związanych z transferem środków do Japonii oraz z odprawą celną w Niemczech. Do wglądu są zdjęcia samochodu z portu w Bremerhaven. Po dokonaniu odprawy celnej w Niemczech, auto transportowane jest do siedziby naszej firmy lub pod dom klienta.

Działamy we współpracy z zaprzyjaźnioną firmą transportową, która zajmie się transportem auta z Niemiec do Polski. W przypadku Polski południowej i centralnej, koszt to około 1100 zł. W przypadku Polski północnej, koszt transportu może być wyższy z powodów logistycznych.

W dniu odbioru samochodu lub jego doręczenia do klienta, wystawiana jest faktura VAT za naszą usługę importową.

Zachęcamy do kontaktu.
Classic4u